Innbyggerapp for akuttkommunikasjon

Direkte informasjon til innbyggerne

Med en beredskapsversjon av Innbyggerappen kommer man raskt i gang med målrettet informasjon som når frem til innbygger. Hverdagen vår flommer over av digital informasjon, samtidig som det faktisk blir stadig vanskeligere å nå frem til oss med relevant og korrekt informasjon. Folk oppsøker i liten grad informasjon og blir mer og mer vant med at informasjon oppsøker dem.

Pushmeldinger i app når alle på sekunder

En push-melding når frem til brukerne på sekunder og er en svært effektiv måte å sørge for at ny informasjon når ut til grupper som trenger den raskt. Informasjonsløsningen kommer med mulighet til å sende meldinger til alle brukere, eller til målrettede utsendelser basert på lokale steder eller brukernes prefererte interesser.

En meldingsside for oversikt over det viktigste nå

En side med de viktigste meldingene som er aktuelt akkurat nå. Meldingene kan postes med eller uten push, og avsender kan selv bestemme hvor lenge meldingen skal ligge på siden. Vi lager kategorier og ikoner slik kommunen ønsker det.

Riktig og lokal informasjon

Vi henter informasjonen der den finnes for å hindre dobbeltarbeid. Relevante informasjonskilder fra kommunens hjemmeside, Folkehelseinstituttet, og Helsedirektoratet med flere vises som en egen side i appen, er aktuelle grep.

Fra oppstart til publisering på en uke 

Løsningen for direkte informasjon er første blokk i Innbyggerplattform og kan settes opp på rekordtid. Andre tilgjengelige blokker kan legges til på et senere tidspunkt, slik som sensorinformasjon og åpne data, frivillighet og lokale aktiviteter, renovasjon og måking. 

Her er et eksempel på lynraskt oppsett for oppdragsgivere som er innstilt på å gi lynraske beslutninger og informasjon til våre team.

 

Dag 1

-appinformasjon, teknisk informasjon, navn, grafiske elementer, utviklerkonto og annet.

i

Dag 1 - 6

Oppstart på arbeidet knyttet til identifisering av innholdskilder, menystruktur og interne prosesser slik som ansvar og rutiner ved bruk, forankring hos kommunen samt planlegging av lansering.

 

Dag 1 - 4

Oppsett, teknisk bygging. Vi gir i løpet av noen korte dager oppdragsgiver tilgang til en tidlig versjon for intern testing og opplæring. Godkjenning og klargjøring for publisering.

Dag 3-5

Opplæring, innholdsorganisering og appstruktur

Dag 4-5

Publisering på Appstore. Normalt 3-5 dager behandlingstid. Google-godkjenning går gjerne betydelig raskere.

 

Løsningen vil inneholde:

App for iOS og Android
Løpende oppdatering og vedlikehold

Kilder
For behandling og filtrering av informasjonsstrømmer fra RSS og sosiale medier.

Superlokal
Administrasjonspanel for menyer, personalisering, innholdsstrømmer, push-meldinger og annet.

Puls
Webbasert informasjonsverktøy for utsendelse av målrettet informasjon fra kommunen og meldingssenter i appen.

Slik benyttes løsningen til riktig og relevant korona-informasjon

Sandefjord kommune besluttet i mars å gjøre sin innbyggerapp til sitt viktigste verktøy for å holde innbyggerne oppdatert om Korona-viruset og løpende tiltak og informasjon. Endringene ble gjennomført på under en time, med siste nytt fra kommunen, egen meldingskanal, siste nytt fra Facebook og en oversikt over hva myndighetene slipper av Korona-nyheter på sosiale medier.

Det ble sendt ut en SMS til innbyggerne om oppfordring til å laste ned appen, sammen med annonser på Facebook og lokalavis. I løpet av 3 dager hadde nærmere 10.000 nye brukere tatt i bruk appen og kommunen har nå passert 20.000 nedlastinger.

Et haste-grep som bygger varig verdi for kommune og innbyggere

Etablering av denne kanalen for innbyggerinformasjon bygger brukere og vaner lokalsamfunnet og kommunen kan ha glede av i mange år fremover. Brukermassen kan flyttes over på andre fremtidige løsninger, eller kommunen kan velge å bygge ut løsningen med flere funksjonsblokker og slik skape en nyttig og relevant plattform for innbyggermedvirkning og smartby-tjenester. Les mer om dette her: innbyggerapp.no

Relevansplattform – personalisering, segmentering og valg av kilder.

Kontakt oss, så hjelper vi dere: 

Thomas Sjöberg, Atea
Thomas.Sjoberg@atea.no
+47 22 09 50 00

Morten Holst, Innocode
morten@innocode.com
+47 934 25 000

Vil du vite hvordan app’en funker? Last ned Sandefjords versjon her: