Innbyggerapp

Alt på ett sted med personalisert innbyggerapp

Sandefjord innbyggerapp  

Innbyggerdialog med verdi

 

  • Opp mot 2000 daglige brukere.
  • Mer enn 20.000 saker fra lokale lag og organisasjoner løftet frem og personifisert.
  • Dype personprofiler med områder, lokale interesser, organisasjoner og arrangører.
  • Relevant informasjon gir fantastisk respons på meldinger (12-30% åpningsrate).
  • Samspill med lokale foreninger og arrangører.

Ses vi på Nordic Edge Expo?

På NEE finner du oss på plass C20. Kom innom!  🙂

Vi snakker også om vårt prosjekt og våre erfaringer på onsdag:

Sted: Møterom Jæren, Nordic Edge Expo
Tidspunkt: Onsdag 25/9 kl. 1330-1430

Her møter du Sandefjords IT-sjef og Smartbyleder, Innocode som leverer innbygger-appen og Atea som håndterer sensordata og infrastruktur.

Vi vil her vise hvordan en personalisert innbygger-app som samler all informasjon på ett sted kan bygges opp med:

• Sensorinformasjon
• Kalender og informasjon om alt som skjer lokalt
• Brukerdrevet kanal for frivillighet, lokale lag og foreninger
• Brukerdrevet plattform for næringslivet
• Kilder som henter ekstern relevant informasjon fra sosiale medier
• RSS-filer

Ti grep for  å lykkes med innbyggerdialog og -medvirkning

1. Ta eierskap til kommunenes viktigste informasjonskanal

Facebook er bra til mye, men kan aldri være kommunens viktigste kanal til egne innbyggere. Facebook er bygget for å optimalisere inntekter fra de som bruker tjenesten, noe som betyr at en post av design ikke vil få bred dekning uten at man betaler Facebook for spredning. Derfor får de fleste postene til kommunen ikke flere likes en det en privatperson kan forvente å få når man deler bilde av frokosten sin. Mange innbyggere er også skeptiske til Facebooks behandling av data, samtidig som barn under 13 år ikke kan bruke tjenesten (…)

2. Inviter lokale klubber og foreninger

Samarbeid med frivilligheten sikrer godt innhold, gir kommunen mange ambassadører for innbyggerappen og løfter frem nært og viktig innhold (…)

3. Spill på lag med lokale arrangører

Folk savner ofte oversikt over det som skjer. Før var gjerne lokalavisa det naturlige stedet for denne informasjon, men i dag er det få aviser som opprettholder en komplett kulturkalender (…)

………………..

Vil du vite mer? 

Registrer deg i skjemaet nedenfor, så sender vi deg:

  • Alle de 10 viktigste grepene i en effektiv innbyggerdialog
  • Intervju med prosjektlederen i Sandefjord kommune
  • Video-demo av Sandefjords innbyggerapp
  • Flere insikter fra vår prosess!

Blogg: Innbyggerdialog Sandefjord

av prosjektleder og dialogentusiast Morten Holst

Tenk deg en kommune som inviterer samtlige lokale lag og foreninger inn i et innbyggerprosjekt som favner over sensordata og kommunal informasjon til historielaget på Gokstad og ballettdansere på 6 år. Dette er Sandefjords tilnærming til innbyggerdialog.

På tre måneder fikk Sandefjord kommune på plass et unik prosjekt for innbyggerdialog, lokal samhandling og informasjon.  I prosjektgruppene rundt initiativet syder det av ideer om nye tjenester og muligheter som har åpnet seg etter den vellykkede lanseringen. Prosjektet er bare i første fase, men resultatene viser at kommunen er på rett vei. IT-sjef og smartby-leder Sondre Andersen legger ikke skjul på at de var spente på om det var mulig å sette uoffisiell kommunal hastighetsrekord på et såpass stort prosjekt: ”Hemmeligheten er å bruke kjent teknologi på nye måter og å jobbe med flinke folk og gode samarbeidspartnere”, avslører Andersen og legger til at kommunen stadig lærer teknikker og metoder av næringslivet og det sterke gründer-miljøet i Sandefjord.

  • 8000 nedlastinger og opp mot 2000 daglige brukere
  • Målrettede varslinger fra kommunen, men også fra lokal frivillighet til de som har ønsket det
  • Personlig tilpasning av innhold og varslinger etter steder, interesser, foreninger og arrangører brukeren er opptatt av
  • Live badetemperaturer fra syv lokale badestrender
  • Byggemeldinger fra egne nabolag
  • Integrasjon av kommunenes egen chatbot, Kommune-Kari
  • Personifisert innhold fra flere hundre lokale foreninger og klubber
  • Mange hundre lokale arrangementer<

”Vi ønsket å skape en innbyggertjeneste som kan være nyttig og åpne for aktiv innbyggerdialog,” forklarer Lars Petter Kjær, digitaliserings sjef  i Sandefjord kommune.  ”Aller helst ønsket vi å følge i sporene til kommuner som hadde gått opp løypa først, men vi oppdaget snart at vi måtte gå først for å komme dit vi ville.” Kjær sikter til erkjennelsen av at ”Smart” ikke er det samme som IoT eller avanserte følere i kloakkledninger, og at teknologene sjelden snakker om nytteverdi for innbyggerne.  Ved å lage en tjeneste som er nyttig for lokalsamfunnet og folks dagligliv, skapes også en digital relasjon mellom kommune og innbygger som kan bli gull verdt i fremtiden. ”For oss er dette strategisk viktig. Fellesoppgavene vi som kommune skal løse i fremtiden vil kreve helt nye verktøy og nye måter å samhandle på.”

”Endelig kan vi nå innbyggere direkte med informasjon vi vet de er opptatt av”, sier kommunikasjonsrådgiver Eivinn Ueland og peker på en graf som viser at nærmere 5000 appbrukere har oppgitt at de er interessert i friluftsliv. ”Samtidig gir vi lokale arrangører og foreninger et digitalt verktøy som synliggjør arbeidet de gjør”. Ueland viser hvordan 1200 brukere har valgt å følge med på nye arrangementer fra en lokal kulturkafe. 

Brukerne vil ha mer

Nylig inviterte Kommunen deler av appbrukerne til å bidra med sine vurderinger av mulige tjenester og funksjoner og nytteverdien for dem. Det kom inn 300 skjemaer på under 24 timer, og signalene var tydelige: Folk bryr seg om nærmiljøet sitt og ønsker seg mer informasjon og oversikt. Mange vet det nok ikke selv, men store deler av ønskelisten ville ikke vært teknologisk mulig for få år siden. ”Nå kan vi få til mye med relativt beskjedne ressurser”, sier Smartbysjefen og viser frem en tidlig prototype utviklet på bakgrunn av undersøkelsen. ”Vi skal strebe mot å bli mer proaktive,” sier han engasjert. ”Nå er vi proaktive på informasjon, men i fremtiden kan også tjenestene våre bli proaktive.”

Brukernes 5 på topp-liste over ønsket funksjonalitet:

  • Varsel og informasjon om glatte kjøreforhold lokalt
  • Varsel og informasjon om kommunestyresaker som berører egne områder eller interesser
  • Varsel og informasjon om lokal brøting
  • Tømmekalender for søppel inn i innbyggerappen med varsel
  • Enkle måter å varsle kommunen om problemer

Innocode Oslo

post@innocode.no
+47 934 25 000

Fredensborgveien 24d
0177 Oslo, Norway

Innocode Stockholm